1531

En kvalitetsakevitt med røtter fra akevittens opprinnelse - utviklet for fremtiden!

1531 er en kvalitetsakevitt som tar utgangspunkt i den stolte, norske akevitthistorien, men konsept og design setter den inn i en moderne kontekst. 

 

UTFORDRING

Det finnes nesten 500 akevitter på det norske markedet, og Palmer Group ønsket hjelp til å utvikle konsept og design for en ny akevitt. Mange av akevittene som finnes, er utviklet spesifikt for en årstid eller spesifikt for én spesiell rett, så oppgaven var å utvikle en anvendelig helårsakevitt.

 

LØSNING

Prosjektet startet med grundig innsiktsarbeid for å forstå folks akevittvaner. Mange drikker akevitt relativt sjelden, og kjøper derfor en akevitt de liker og kjenner, og akevitten skal ha en mild og rund smak. Design House utviklet ulike konseptretninger for den nye akevitten, og valgte sammen med Palmer Group konseptet som tar utgangspunkt i historien. Vi fant frem til historien om Eske Bille, en dansk høvedsmann som sendte «Aqua Vitae» til erkebiskopen i Nidaros helt tilbake i 1531.

 

RESULTAT

1531 har blitt en stolt akevitt som både representerer historien og håndverket som ligger bak, samtidig som designet setter 1531inn i en moderne kontekst. Den klassiske, brune apotekerflasken signaliserer tradisjon og kvalitet, mens ordbildet, de vakre illustrasjonene av krydder og halsetiketten sikrer et interessant og moderne uttrykk. Flasken kommer både i 70 cl og 20 cl slik at folk kan kjøpe en mindre flaske først. Moderne håndverk, smaksbildet og anvendeligheten gjør dette til en akevitt som appellerer til dagens akevittdrikkere!

Identitet
Navneutvikling
Pakningsdesign
Strategi

Previous
Previous

Hyggerosé

Next
Next

Fjordland Grøt