Strategisk bruk av distinkte merkeelementer doblet omsetningen for Stratos, og har gitt Freia skikkelig konkurranse i sjokoladehylla for første gang på over 100 år! 

 
 


UTFORDRING

I 2017 hadde Stratos kun én sjokoladeplate etablert i dagligvare. Sjokoladehylla var dominert av en gul Freia-blokk. 


LØSNING

Stratos la en ny strategi der merkevaren skulle rendyrkes gjennom design og kommunikasjon, og styrke posisjonen som den eneste sjokoladen som får deg til å boble av glede. Stratos-kua hadde allerede fått en facelift, og vi utviklet en ny designplattform som sikret økt bruk av blått som signaturfarge på alle Stratos-variantene. Nye smaksvarianter ble lansert, der de ulike smakene ble kommunisert gjennom fargede kuflekker på den blå bakgrunnen. Kua, boblene og blåfargen – mao de distinkte merkeelementene – er konsekvent brukt på tvers av flater (pakning, reklame, salgsutløsende kampanjer mm).


RESULTAT

Designet har bidratt til at Stratos har oppnådd strategien sin, og til at Stratos har hatt enestående vekst fra 2017 til 2021. Stratos har styrket posisjonen sin og assosiasjonene til bobler, glede og den blå Stratos-kua. Faktisk har så mye som 9 av 10 nordmenn fått med seg at blå ku er synonymt med Stratos! Og med designplattformen godt etablert, fortsetter Stratos å få det norske folk til å boble av glede. 

Previous
Previous

Brix - et nytt energisk konsept

Next
Next

Klokk & Co Radler