Nytt design ga Arne & Carlos Hyggevin rekordhøy salgsvekst!

Arne & Carlos røde Hyggevin på bag-in-box er blant nordmenns favoritter på Vinmonopolet, og redesign av vinen har gitt over 100 prosent salgsvekst*, nye trofaste kunder, bredere distribusjon og et godt grunnlag for videre vekst.

 
 

Før og etter

UTFORDRING

Arne & Carlos vinene er enkle og gode viner som treffer folk som ønsker seg en god, fruktig og lettdrikkelig vin som kan nytes alene eller til mat. Arne & Carlos har en trofast tilhengerskare som kjøper produktene deres jevnlig. Rød Hyggevin på bag-in-box trengte imidlertid et designløft for å sikre synlighet i hylla. Målet med redesignet var å appellere til flere og mer urbane vindrikkere, og gjennom dette skape økt salg og oppnå listing i 15 nye Vinmonopol - primært i byene.

LØSNING

Kjernen i Arne & Carlos-vinene handler om den gode følelsen og den uhøytidelige stemningen som kjennetegner brukssituasjonen til Arne & Carlos Hyggevin. Design House tok derfor utgangspunkt i innekos og varme, og utviklet en fargepalett som underbygger at dette er vinterhygge på boks. Vi bygget videre på de karakteristiske strikke-elementene som Arne & Carlos-drikkerne kjenner fra tidligere, men introduserte samtidig en vakker peis med et varmende peisbål.

RESULTAT

Etter et knapt år i ny drakt, har salget økt med over 100 prosent, og Arne & Carlos Hyggevin har fått innpass i totalt 165 Vinmonopol. Dette er en økning på hele 15 nye butikker, og de fleste av disse ligger i større byer. Omsetningsøkningen har vært på hele 12 millioner kroner, hvorav seks millioner kroner tilskrives det nye designet*. I tillegg har Arcus fått nye brukere, økt kjennskap til Arne & Carlos-vinene og høyere markedsandel - og gjennom dette også fått bedre innkjøpsbetingelser fra produsenten, reduserte fraktkostnader per enhet pga større volum og lavere emballasjekostnad per enhet på grunn av bedre betingelser hos emballasjeprodusenten.

* Siden den nye Hyggevinen ble lansert i 2020, anslår Arcus at konsekvenser av covid-19 i form av lavere taxfreesalg etc. utgjør omlag 50 prosent av salgsøkningen.

Previous
Previous

Prior er egg – egg er Prior

Next
Next

KiMs Totenflak